Tрябва ли да пием по 8 чаши вода на ден?

418

Повечето от нас прекарват живота си под напрежение, че трябва да поемат поне по 8 чаши вода на ден за да избегнат дехидратацията и да останат здрави.

Но според американския педиатър Аарон Каръл(Aaron E. Caroll) от Университета в Индиана, към момента няма абсолютно никакви научни доказателства, които да потвърждават това твърдение и всъщност никога не е имало!

Каръл е съавтор в масово цитирана научна статия и книга, чиято цел е разбулването на често срещани здравни митове – особено идеята че всички хора ТРЯБВА да поемат поне по 8 чаши (237 мл. всяка) вода на ден.

Въпреки това този мит просто отказва да си отиде, особено под натиска на различни медии, които тази година алармираха, че дихидратацията нараства поради факта че децата не пият достатъчно вода. Потресен от разпространяващата се дезинформация, Керъл се обърна директно към New York Times с цел да разясни темата на читателите и всички интересуващи се веднъж завинаги.

“Противно на всички истории, които може би сте чували, всъщност няма никакво реално научно доказателство, че при нормални здрави хора пиенето на 8 чаши вода дневно има КАКВАТО и да е полза за здравето”, заявява той, “Например, всички досега проведени проучвания и метаанализи са се провалили в опита си да открият някакво реално дказателство, че пиенето на повече вода запазва нивото на хидратация на кожата и я прави да изглежда по-здрава, предотвратявайки появата на бръчки”.

А откъде всъщност идва митa за пиенето на вода? Смята се, че първоизточникът е препоръка от Food and Nutrition Board Recommendation издадена през 1945 г. в САЩ, според която “… подходящият препоръчителен прием на вода за възрастни е 2,5 литра на ден в повечето случаи. Използвания стандарт за различните хора се равнява на 1 милилитър вода за всяка килокалория храна“. Както предполагам много от вас вече са се досетили това количество вода (2,5 л.) се равнява приблизително на 8 стандартни чаши. Но това което обикновено се пренебрегва от този доклад е изключително важното следващо изречение: “Повечето от това количество се съдържа в нормално приеманата храна“.

Всъщност, според диетата, може да се окаже че изобщо няма нужда да се поема допълнителна вода. “Водата присъства в плодовете и зеленчуците, които са много богати на нея. Има я и във всички сокове, в бирата, в супите, в чая и в кафето,” обяснява Керъл. “Въпреки че винаги съ препоръчвал чистата вода като най-добрата напитка за консумация, тя при всички случаи не е единствения източник на хидратация. Всъщност изобщо не се налага да консумира цялата необходима вода под формата на напитки”. Ако погледнете етикетите със съдържанието на различни храни, които консумирате дневно ще откриете с изненада, че в болшинството от тях се съдържа немалък процент вода, която организма спокойно може да използва.

Много храни, особено плодове и зеленчуци са съставени основно от вода, както и повечето живи организми на планетата. Когато консумираме тези продукти организма неизбежно си набавя водата която се съдържа в тях. Източник: Integrative Health Solutions

Някои хора сигурно биха възразили, че кафето, чая и алкохола всъщност ни дехидратират и затова не бива да се броят в ежедневния прием на вода. Е, оказва се че науката отдавна е развенчала и този популярен мит.

В обзорна статия от 2002 г., чиито автор е Хайнц Валтин (Heinz Valtin) от Университета в Дартмаут (Dartmouth University) в САЩ се отбелязва не просто, че няма peer-review доказателства в подкрепа на правилото за прием на осем чаши вода на ден, но няма никакви изследвания, които да потвърждават, че други напитки не могат да се използват, за да ни хидратират. Иначе казано на организма му е абсолютно все едно откъде идва водата.

“Заключението се потвърждава от публикувани изследвания сочещи, че напитките съдържащи кофеин (и в по-малка степен неконцентрираните алкохолни напитки като бира/вино в малки количества) могат спокойно да се причислят към общия дневен прием. Освен това през годините са публикувани огромно количество материали от експерименти които свидетелстват ефективността на осморегулаторната система при поддържане на водния баланс в тялото ни”, заключава Валтин.

В същото изследване, той също разбива мита че докато усетим че сме жадни вече е “прекалено късно”. В действителност усещаме жажда точно в правилния момент – “когато концентрацията на белтъци и соли в кръвта (сигурен индикатор за състоянието на хидратация) се повиши с малко под 2 процента, докато повечето експерти биха дефинирали началото на дехидратация когато тази концентрация е нарастнала с поне 5%” – разяснява Валтин. Всъщност това е строго еволюционно обусловено и поради това центровете за жажда се намират в много примитивни части на мозъка ни, които споделяме с много видове извън групата на бозайниците.

Разбира се, важно е да се отбележи че тези препоръки важат за клинично здрави индивиди, които водят сравнително уседнал начин на живот при умерени температури. Хората живеещи при горещ климат, всеки който се бори с тежко заболяване или активно спортуващите хора в процеса на тежко физическо натоварване трябва да поемат тези 8 чаши вода, а ако е нужно дори повече, за да компенсират голямата загуба на течности и да утолят жаждата си.

А ето го и заключението от това изследване – пийте повече вода когато се чувствате жадни. Жаждата е най-добрият ни индикатор за това кога се нуждаем от вода и кога не. Вслушвайте се в зова на тялото си. Що се отнася до нуждата ни от вода, то рядко ще ни излъже. Не се стресирайте в опита си да следвате някакви предварително предписани “формули за здраве”, защото единственото с което увеличения прием на вода ще допринесе е за по-честото ви ходене до тоалетната. А в днешния забързан свят кой има време за такива работи?

За любознателните: 8 причини да не пиете по 8 чаши вода на ден (в ресурса който е на английски език, темата се разглежда по-задълбочено, като се обръща внимание на отношението на поетата вода към ефективността на храносмилането, свръххидратацията, влияние върху кръвната захар и др.)

Други интересни статии, които подбрахме специално за Вас:

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Close