mwroКърменето създава изключително близка връзка между майката и бебето, стимулира психическото и интелектуалното развитие на детето.

След шестия месец в храненето на бебето трябва да се включват допълнително вода и постепенно да се въвеждат различни храни, но е препоръчително да продължите кърменето, за да осигурите най-пълноценно хранене на детето си.

Храните, които избирате по време на кърмене, са важни за осигуряване на добро здраве за Вас и Вашето бебе.

Хранителните потребности на жената по време на кърмене са значително увеличени. Основният фактор, който ги определя е количеството на секретираната кърма в различните периоди след раждането. Кърмещата жена се нуждае допълнително от около 600 ккал дневно през първите 6 месеца и 400 ккал през вторите 6 месеца за секретиране на нормално количество кърма. Мазнините, натрупани в мастните депа по време на бременността се използват от организма за покриване на част от увеличените при кърменето енергийни потребности.

Независимо от това, много жени, които кърмят имат увеличен апетит. Чувството за глад и жажда са особено изразени в първите месеци след раждането и родилките трябва да отговорят на тези сигнали. Стресът и умората през първите месеци на майчинството, както и изискванията на кърменето означават, че това не е подходящото време за диети или ограничаване на хранителния прием. Важно е този увеличен апетит да бъде задоволяван с пълноценни, а не с мазни и сладки храни. По време на кърменето нарастват потребностите от белтък, калций, фолат, витамин А и витамин С.

Принципите на здравословното хранене са валидни и важни за кърмещата жена: разнообразие на храните, което се постига чрез ежедневна консумация на поне един представител от основните групи храни (зърнени, зеленчуци, плодове, мляко и млечни продукти, риба, яйца, месо, бобови храни и ядки); ограничаване на мазнините, особено на животинските; достатъчна консумация на плодове и зеленчуци; достатъчна консумация на храни, източници на калций – мляко и млечни продукти, за предпочитане по-нискомаслени; достатъчен прием на продукти, източници на белтъци – риба, яйца, месо (постно), бобови храни и ядки.

Пийте много течности всеки ден

Секретирането на кърма изисква допълнителни количества вода. При кърмене е необходимо да се пият много течности – от 8 до 10 чаши дневно. Ограниченото приемане на течности може да намали количеството на кърмата. Вода, айрян и не подсладени плодови сокове са най-добрият избор. Препоръчва се да се избягват напитки със захар, особено ако жената е наддала много на тегло. Обръщайте внимание на чувството за жажда. Например, много жени съобщават, че когато започват да кърмят, устата им пресъхва.

Чувството за жажда е важен сигнал, че се нуждаете от допълнителна течност. Изпивайте чаша вода или хранителна напитка всеки път, когато сядате да кърмите.
Запекът е друг общ индикатор за необходимост от допълнителни течности. Достатъчният прием на течности помага за редовността на червата.

Необходимо ли е да се избягват някои храни?

Алкохолът може да премине в кърмата. Затова в периода на кърмене не се препоръчва пиенето алкохолни напитки или консумацията им трябва силно да се ограничава.

Кофеинът може да премине в кърмата и да предизвика хиперактивност и проблеми със заспиването на бебето ви. Избягвайте консумацията на големи количества кафе, чай и кофеин съдържащи напитки.

Един от най-разпространените митове, свързани с кърменето е широко разпространеното убеждение, че кърмачките трябва да се въздържат от храни, съдържащи подправки, от шоколад, бобови храни, лук и още много храни, които можели да разстроят храносмилането на бебето и да го направят раздразнително. Това схващане само кара жените да разглеждат кърменето като изключително ограничаващо. Ако нямате специални здравни проблеми, при кърмене не е необходимо да изключвате специфични храни от диетата си.

Препоръчват се някои ограничения в диетата обаче, ако Вие, бащата на детето или някое от другите Ви деца страдате от хранителни алергии, астма или друг вид алергично заболяване. Бебе, чиито близки роднини имат алергични симптоми е изложено на по-голям риск от развитие на алергично заболяване. Изключителното кърмене е особено важно за децата с висок риск за алергични заболявания.

Защитните предимства на кърменето се повишават още повече, когато майката изключва общо алергизиращи храни от храненето си в периода на кърмене. Алергичният риск за бебето също намалява, ако майката яде разнообразна храна и избягва да консумира само една единствена храна в продължение на деня. Изключването на храни от диетата трябва да става след консултация с лекар.

Кърменето ще Ви помогне да си върнете теглото от преди бременносттa?

Веднага след раждането жените губят около 5 – 6 кг, което представлява теглото на бебето, плацентата, околоплодните води и кръв. През следващите седмици се загубва излишната вода – приблизително 2 кг. След първия месец кърмещите жени могат да очакват да свалят около 500 г до 1 кг на месец докато кърмят.
Причината за устойчивата загуба на тегло е, че за образуването на кърма организмът използвa излишните мазнини в тялото, натрупани през бременността. Няма по-ефикасен начин от кърменето за достигане на теглото преди забременяването.

Не се препоръчва кърмещата жена да се опитва да ускорява този естествен процес на отслабване чрез специални диети. По-бързото спадане на тегло може да доведе не само до намаляване на количеството на кърмата, но и до изтощение на жената, до по-голяма уморяемост, намаляване на имунитета и няма да се отрази добре върху здравето ѝ.

Други предимства за майката при кърмене

Освен за намаляване на теглото кърменето дава много други ползи за майката. Кърменето подпомага за по-бързото свиване на матката след раждане то и намалява кървенето. Кърменето забавя възстановяването на менструацията. Така майката не
губи желязо с менструалната кръв, което намалява риска от желязодефицитна анемия. Забавената овулация и менструация предпазва също от скорошна нова бременност. Кърменето намалява риска от някои ракови заболявания – на гърдата, матката, яйчниците.

Отделете време за себе си

За да се храните добре е важно да си осигурите достатъчно време за почивка. Умората и стресът могат да забавят и намалят образуването на кърма. Повечето родилки се чувстват уморени през първите няколко месеца и е необходимо да потърсят помощ от семейството, роднини, приятели.

Разговорите за това как се чувствате и разделянето на работата с други хора може да Ви осигури да имате необходимата почивка. Препоръчват се и редовни, умерени физически упражнения. Разхождайте се всеки ден – това Ви осигурява физическа активност, чист въздух и време за релаксиране.

Литература
1. Маринова М. Актуални проблеми на храненето в кърмаческа възраст. Мединфо, 2005, 8, 30.
2. Castellanos FX, Rapoport JL. Effects of caffeine on development and behavior in infancy and chilhood: a review of the published literature. Food Chem Toxicol, 2002, 40,1235-1242.
3. Cattaneo A, et al. Protection, promotion and support of breastfeeding in Europe: current situation. Publ Health Nutr, 2004,2;8,39-44.
4. Cervera P, Ngo J. Dietary guidelines for the breast-feeding women. Publ Health Nutr, 2001, 4(6A), 1357-1362
5. EC Protection, Promotion and Support of Breastfeeding in Europe: a blueprint for Action. European Commission, Luxembourg, 2004.
6. Garza C, Rasmussen KM. Pregnancy and lactation. In: Human Nutrition and Dietetics, Edit. JS Garrow, WPT James, A. Ralph, IIIth Ed., Churchil Livingstone, 2000, 437-448.
7. Hendricks K, Duggan C. Manual of Paediatric Nutrition. IV Ed., London, BC Decker, 2005,101-105.
8. King JC , Sachet PP, Halpern GM (eds) Maternal Nutrition: New Developments and Implications.. Amer J. Clin. Nutr., 2000, 71 No 5 (suppl):1218S-1379S
9. Martorell R, Haschke F. Nutrition and Growth. Nestlѓ Nutrition Workshop Ser Pediatric Program ,Vol 47. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2001.
10. Oumachigui A. Prepregnancy and Pregnancy Nutrition and Its Impact on Women’s Health. Nutr Rev, (II), 2002, S64-S67.
11. Prentice AM, Goldberg GR. Energy adaptations in human pregnancy: limits and long-term consequences. Amer J Clin Nutr, 2000, 71 (suppl),1226S-1232S
12. Ramachandran O (2002) Maternal Nutrition – Effect on Fetal Growth and Outcome of Pregnancy. Nutr. Rev., 60, (II), S26-S34.
13. Wayne J, Maclean H. Breastfeeding practices. Health Rep, 2005, 16 (2), 23-31.
14. WHO. Global Strategy for Infant and Young Child Feeding. WHO, Geneva, 2003.
15. WHO. Kramer MS, Kakuma R. The Optimal Duration of Exclusive Breastfeeding. A systematic review. WHO, Geneva, 2002.
16. WHO, UNICEF. Global strategy of infant and young child feeding. WHO, Geneva, 2003