Какво е пасивно-агресивно поведение?

То може да се прояви по много начини, но в тях винаги се усеща невербална негативност и някакъв вид вътрешно съпротивление. По много отношения, това е форма на емоционално насилие, която действа разрушително в комуникацията между хората.

Примери за такова поведение са:

–  Двусмисленото говорене с намеци с цел у другия да се създаде объркване или, за да се прикрие собствената несигурност по даден въпрос.

 – Умишленото създаване на хаотични ситуации.

– Отлагането на задачи за сметка на другите.

– Подтиснатият гняв.

– Да натякваш на някого вината му, с цел да го накажеш.

– Да обвиняваш другите за своите грешки.

– Да създаваш умишлени спънки за другите с цел да се облагодетелстваш.

– Прекалено критичното отношение.

– Прекалено студената, делова комуникация.

– Отказа от ласки или секс, с цел наказание на партньора.

– Саботиране (открито или тайно) на усилията на другите.

Защо прибягваме до това поведение?

Всеки от нас, в един или друг случай е прибягвал до някой от методите на пасивната агресия. Когато сме наранени или ядосани, вместо да избухнем в ярост ние подтискаме емоциите си. Има хора, които редовно прибягват до това поведение. Причините за него най-вероятно се коренят в детството им, когато им е било забранено да изразяват открито своите емоции. За други хора, може би това просто е една удобна, сигурна роля.

Как да се справим с подобно поведение?

Първо се научете да го разпознавате. Понякога това поведение е толкова прикрито, че може да ви обърка и дори да ви накара да се чувствате виновни. Създайте си граници и не се оставяйте да ви манипулират. Постарайте се да усъвършенствате собствените си умения за комуникация, така че да можете да откликнете зряло, честно и открито на всяко грубо подмятане. Споделяйте желанията си за искрено поведение с вашите партньор, колега, приятел.

Пасивна агресия. Що е то?

Снимка: Dreamstime

Какво да правите, ако усетите това поведение у себе си?

Погледнете назад в детството си и се опитайте да откриете причините за липсата ви на смелост при изразяването. Проучете влиянието на поведението си върху взаимоотношенията ви с другите хора и най-вече как то влияе на самочувствието ви. Ще видите, че потиснатите негативни емоции вредят много повече на вас самите, отколкото на тези, към които са отправени. Опитайте някои по-здравословни начини на комуникация. Във всеки удобен случай се старайте да се изразявате, без значение от темата, мястото или повода.

Научете се да приемате чувствата си достойно! Бъдете по-уверени в себе си! Умението за комуникация и зрялото поведение, са основните елементи на всички успешни взаимоотношения!

www.tialoto.bg