Как нивата на цинка влияят върху имунната система

Цинкът е основен елемент и един от най-често дефицитните в света. Цинкът е съществен за растежа на човека и животните и играе ключова роля в развитието на хормоните и имунните молекули. Също така той е една от най-добрите минерални добавки за стимулиране и баланс на изтощената или свръхстимулирана имунна система.

Специалистите прогнозират, че поне 2 милиарда души, което е приблизително 25% от световното население, имат недостиг на цинк. Счита се, че това се дължи на недостатъчен прием в индивидуалната диета. От гледна точка на функционалното здраве, има много по-голям недостиг на цинк в обществото ни, дължащо се на слаби биохимични пътища.

Когато имаме отслабване на подавания сигнал на кръвната захар, дължащо се на диета с високо съдържание на захар и въглехидрати, ние не можем да усвоим достатъчно цинка. Индивиди със синдром на пропускливите черва често имат недостиг на цинк поради слабото усвояване. Приемането на големи количества фитинова киселина със зърнените и бобови храни може да повлияе неблагоприятно на нивата на цинка. Редовният прием на нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС) също изчерпва съдържанието на цинк в тялото.

Zinc-Rich-Foods
Цинкът е решаващ за здравето на имунната система:

Цинкът е решаващ за баланса на имунната система и за контролирането на (лимфоцитните, бел.прев.) системи Th-1 и Th-2. Цинкът усилва действието на човешкия цитокин интерферон-алфа – протеин, който потиска вирусното размножаване. Това намалява имунологичния стрес и подобрява хармоничното функциониране на имунната система.

Цинкът също е съставна част в специфични ензими в тялото, включително и в ензима супероксид дисмутаза (СОД). СОД е силен вътреклетъчен антиоксидант, който предпазва клетъчната геномика и пази от вирусни инфекции и натрупване на токсини в клетъчната матрица.

Цинкът намалява възпалителните състояния в тялото:

Щом имунната система разпознае даден патоген, тя отделя серия от молекули, които да изпълнят процеса, който активира присъщата и имунна реакция. Този процес включва проводящия ядрен фактор-капа бета (NF-kB) път. Здравият имунитет зависи от чувствителната NF-kB активност, но трябва да намалим свръхстимулирането на NF-kB, или рискуваме да си причиним хронично възпаление.

Цинкът играе важна роля, тъй като той се свързва към един протеин в проводящия NF-kB път, който спира активността му. Това е програмирано изключване на проводящия NF-kB път, което намалява ефектите на прекалено голямата възпалителна активност вътре в клетките. Без достатъчно цинк (//www.naturalnews.com/zinc.html), проводящият NF-kB път бива свръхстимулиран и създава състояния на хронично възпаление, които се свързват с процеси на дегенеративни заболявания.

Цинкът помага за намаляване на растежа на раковите клетки:

Модулиращият ефект на цинка върху проводящия NF-kB път го прави важен съюзник в превенцията в динамиката на растежа на раковите клетки. Установено е, че намалява ангиогенезата на туморните клетки и стимулирането на възпалителните цитокини. Той, също така, усилва апоптозата (програмираната клетъчна смърт) в анормалните клетки, което намалява шансовете от развитие на рак (//www.naturalnews.com/cancer.html).

Изследванията показват, че цинкът е особено важен при рака на простатата и на гърдата. Едно такова изследване от 2012 г. показа, че индивиди с ген BRCA1 (тясно свързан с развитието на рак на гърдата), който имат най-високи нива на цинка, са с най-нисък риск от развитие на рак. Изследването показа още, че тези с най-ниски нива на цинка са със значително повишен риск от развитие на рак.

zinc-rich-foods (1)

Цинкът и баланса на естроген

В едно друго изследване д-р David Watts разглежда докладите от изследвания на коса на хиляди жени за отложени минерали и открива, че комбинацията от високи нива на бор, мед и калций с ниски нива на цинк се среща при жени с рак на гърдата. Тълкуванието на д-р Watts е, че елементите бор и мед правят тялото по чувствително на възпалителното действие на естрогена и по-малко податливо на успокоителното действие на прогестерона. Цинкът е минералът, който подпомага производството и усвояването на прогестерона, а този модел на минерализация прави жените по-малко податливи на ефекта на прогестерона и по-чувствителни към този на естрогена. Повишаването на нивата на цинка и понижаването на тези на бора, медта и калция може да възстанови минералният баланс в тези жени и да подпомогне и възстановяването на хормоналния такъв.

Основният ген, предпазващ мъжете от рак на простатата и жените от рак на гърдата е ген TP53. Той е считан за пазител на човешкия геном. Когато този ген мутира, дава възможност за развитието на рак. Този ген се нуждае от цинк, а недостигът на цинк е показано, че причинява формирането на мутирали TP53 гени. Това съществено повишава риска от развитие на ракови клетки в простатата и гърдата.

best-food-and-supplements-for-healthy-hair-semi

Колко цинк трябва да приемате?

Най-добрите хранителни източници на цинк включват …, необработеното зърно (пълнозърнести храни), ядки и семена. … Покълналите тиквени, слънчогледови, конопени и чиа семена са … фантастичен източник на цинк.

Препоръчителната дневна доза за цинка е от 8 до 11 милиграма за повечето възрастни. Обаче, за функционалното здраве повечето прогресивни нутриционисти и лекари препоръчват от 30 до 40 мг/ден. Цинкът може да стане проблем, когато се приемат повече от 100 мг/ден. Най-добре е да се приема комбинация от цинк комплекс от цинков глюконат,  цинк аминокиселина хелат и цинков цитрат.

от: д-р Дейвид Джокърс
източник: //www.naturalnews.com/
Превод със съкращения: danielaorela

Други интересни статии, които подбрахме специално за Вас:
Коментари
Зареждане...
Close