Как да спрем да се тревожим какво другите мислят за нас

Нормално е да се интересувате какво мислят за вас най-важните хора в живота ви. Но ако се притеснявате прекалено много за мнението и стандартите на останалите, това може да ви стресира допълнително и да доведе до ниска самооценка вследствие на незадоволени очаквания.

За щастие, на помощ идва д-р Елън Хендриксен – практикуващ клиничен психолог, който работи Бостънския университет или по-точно в Центъра за тревожност и придружаващи заболявания. На вашето внимание тя ви предлага девет начина как да спрете да се интересувате и да се тревожите от това, което другите си мислят за вас.
Когато става въпрос какво останалите хора мислят за вас, важи правилото “негативното е по-силно от положителното”. Ако чуете 99 комплимента и една критика, най-вероятно отрицателният коментар ще е този, за който ще си спомните късно вечер, точно преди да заспите.

Нормално е да се интересувате от мнението на останалите за вас – повечето зачитат и ценят високо думите на тези, които обичат и уважават. Всъщност причината за това поведение си има еволюционно обяснение – преди стотици години социалната изолация или дори изгнанието са били възможно най-жестокото наказание. За да оцелеем тогава, ни е била необходима групата, обществото, семейството. Така че доброто социално положение е деляло човека от сигурността и живота и неизвестното и евентуалната смърт.

Превъртете няколкостотин години напред до днешна дата. Въпреки че индивидът вече не зависи от групата за препитанието си или за осигуряването на покрив над главата си, той все още се нуждае от другите за подкрепа и чувство на принадлежност.

Ако попитате когото и да е самоопределил се гуру дали трябва да се тревожите какво мислят останалите за вас, най-вероятно ще получите голяма доза разпалени напътствия за това, как не трябва да давате и две стотинки за мнението на другите.

Според д-р Елън Хендриксен най-подходящата стратегия всъщност се намира някъде между безразличието спрямо думите на познати и непознати и прекалената тревожност. За успешния клиничен психолог балансът между отстояването на себе си и приемането на различното мнение се състои в умението да възприемаме конструктивната критика от хората, които уважаваме и обичаме, както в същото време отсяваме клюките, нападките и клеветите.

Д-р Елън Хендриксен ви предлага по-нежна и дипломатична версия на “Как да не ми пука”. Така че, когато хейтърите ви атакуват словесно, използвайте тези 9 съвета, за да се отърсите от критиката.

Съвет №1

Първата стъпка представлява установяването на тези индивиди, от които се притеснявате, тъй като нашето съзнание има склонността (може да се каже, че дори обича) да преувеличава и свръхгенерализира. Ако започнете да се тревожите, че “хората” ще ви съдят, “всички” ще ви критикуват или “някой” ще ви се развика, се запитайте кого точно имате предвид. Вземете един лист и напишете имената на тези, които наистина вдигат нивата ви на стрес и безпокойство до критични нива. Изпълнете тази стъпка и ще видите как “всички” се смалява до шефа ви и любителката на клюки съседка от третия етаж. Ето: нещата не са толкова зле!

Съвет №2

Втората стъпка се състои в идентифицирането на източника на притеснението. Ако се страхувате да не ви оценяват негативно, въпреки че все още не се задава присъда на хоризонта, се замислете откъде точно идва това вкоренено безпокойство. Може би, когато сте били деца, някой ви се е скарал с думите: “Какво ще си помислят съседите?” или “По-добре не прави това, защото останалите може да си помислят, че е странно”. Вероятно желанието да се харесате на останалите и да отговорите на очакванията на другите ви е повтаряно отново и отново от роднините, познати и непознати.

Добрата новина е, че ненужните убеждения могат да бъдат отучени. След време ще спрете да се питате какво мислят съседите и ще осъзнаете, че и те като вас са насочили голяма част от вниманието си върху своя собствен живот (освен онази съседка от третия етаж, с чието сякаш непрестанно присъствие на прозореца или терасата ще трябва просто да се примирите).

Съвет №3

Не приемайте отбранителна позиция при всеки един негативен коментар. Дори и автоматичната ви реакция да е “Отбранявай! Отбранявай!”, се опитайте да промените това, като направите нещо революционно: изслушайте събеседника си. Когато веднага издигате стена между вас и останалите, всичко се удря в стената – мърморенето и оплакванията както и добрите съвети и ценните напътствия. Чак след като сте изслушали думите на останалите, ще можете да отсеете това, което ще ви е полезно за в бъдеще и кое е просто безполезен шум.

Съвет №4

Имайте предвид как критиката е поднесена! Ако ваш колега или приятел е положил усилия, за да ви представи добре структурирана и градивна критика или ви предоставя балансиран коктейл от похвали и обосновани забележки, то тогава си заслужава да го изслушате. Напълно възможно е да не се съгласите с критиката, но поне ще проявите уважението, което ви е било показано първоначално.

Ако обаче се налага да се изправите срещи неясни и груби словесни атаки като “Ти си идиот!” или получите подигравателни комплименти от сорта на “Нали поне се стараеш”, не си правете труда да им обръщате внимание. В случай че ваш познат не прояви усилие, за да поднесе критиката си по конструктивен и адекватен начин, подобно поведение говори много повече за тях отколкото за вас.

Съвет №5

Само защото някой ви дава негативна оценка, не значи, че е прав. Важно е да не забравяте, че чуждото мнение не е последната инстанция, определяща кое е окончателната и неизменна истина. Винаги може да не се съгласите с мнението на вашите критици. Ако обаче имате чувството, че те може би са прави, вижте следващия ни съвет.

Съвет №6

Извисете се над критиците си или поне изглеждайте сякаш го правите. Дори и да усещате как излиза пара от ушите ви, с проявата на уравновесеност или дори благодарност за забележките ще постигнете две неща. Първо, ще създадете впечатлението, че сте незасегнати от грубите коментари и нападки, като всеки, който става свидетел на похвалното ви поведение, ще е впечатлен от самоувереността ви. Много рядко се наблюдава как индивид се справя с поле от хейтъри, без да покаже неприязън и да падне на тяхното ниво. А това е именно втората причина да изглеждате незасегнати – не позволявайте техният негативизъм да се превърне във ваш негативизъм.

Съвет №7

Помислете как може да се справите с натрапчивите мисли, които ви държат под напрежение като “Всички ще ме намразят, ако закъснея” и “Ако объркам това, шефът ми ще ми се развика”. Ако вашият мозък автоматично превключва към възможно най-лошите въображаеми развития на обстоятелствата, които могат да се случат, помислете как бихте реагирали, ако това, от което се страхувате най-много, наистина се случи. На кого бихте се обадили за помощ? Какви своевременни мерки бихте предприели? Изготвянето на план за най-неприятните обстоятелства всъщност ще ви погне да осъзнаете, че дори и тогава вие имате уменията и знанията да се справите с (малко вероятните) огромни и страховити проблеми.

Запомнете, че хората променят мнението си постоянно. Днес те може да са най-големите ви врагове, а утре истински фенове на работата ви. Хората са непостоянни същества. Ако едно нещо за човешката природа е сигурно, то това е променливата й същност. Така че не се отказвайте от позицията си толкова бързо, ако усетите, че някой ви критикува. В даден момент, когато течението се обърне, може вие да се окажете на върха.

Съвет №9

Поставяйте от време на време своите убеждения под съмнение. Хората, които се притесняват от мнението на другите, често вярват, че единствено перфектното представяне пред останалите (било то в професионален или личен план) ще предотврати всякаква критика.

Ето начин да се справите с подобни недостижими убеждения: направете няколко грешки нарочно и вижте какво ще се случи. Изпратете имейл с грешка, която нарочно не сте поправили, оставете няколко секунди неудобна тишина по време на разговор или попитайте продавача в хранителния магазин какъв шампоан ползва. Тези опити ще ви покажат какво се случва, когато направите грешка, а именно нищо (поне не толкова непреодолимо).
За да обобщим: вие сте най-големият си (и жесток) критик. Но това е разбираемо, тъй като във вашия собствен живот вие заемaте централно място. Запомнете именно това: за всеки един човек най-важното нещо е неговата собствена същност, така че е малко вероятно да се фокусират върху вашето съществуване. Така че се отпуснете на креслото си и приемете насочената към вас критика като дворна разпродажба – намерете скритите уникати и полезни съкровища и оставете безполезните вехтории.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com