Как да подобрим самочувствието и настроението чрез движение

574

Заседналият начин на живот днес се характеризира с ниски нива на физическа активност, енергия, самочувствие или цялостно усещане за благополучие. Това ежедневие е типично за хората в офис средите, студентите и пенсионерите. Да изглеждаш добре, да се чувстваш силен и да имаш позитивно отношение и нагласа към себе си – това са едни от ефектите, които човек може да постигне чрез редовните физически тренировки.

Редовната физическа активност подобрява много неща във физическо и психическо отношение:

  • работата на сърцето
  • заздравява костите
  • намалява риска от хронични заболявания
  • регулира кръвното налягане
  • нормализира теглото
  • намалява чувството на тревожност и депресия
  • и това са само най-важните точки

Повишавайки нивата на енергия и кислород в тялото, мускулният тонус и общото физическо състояние, човек повишава и своето самочувствие. Чисто психологическият фактор например е, че създавайки си програма за тренировка и придържайки се към нея, човек си създава чувство за постижение и така повдига самочувствието си.

Една от ключовите ползи на редовната физическа практика е подобряване на самочувствието. При тренировка тялото започва да отделя химикали, наречени ендрофини. Ендрофините са естествени опиати, които взаимодействат с рецепторите в мозъка и по този начин намаляват усещането за депресия. Също така те предизвикват положителни чувства в мозъка, подобни на тези от приемането на морфин.

Култът към тялото

Модерното общество е обсебено от култа към тялото и за много хора визията има огромно влияние върху самочувствието им.

Асоциация за здраве и фитнес отбелязва, че фактори, които засягат фигурата като – балансирано тегло, приятни пропорции, хубава стойка, жизненост и други са изключително важни за цялостното благосъстояние на личността. Редовните упражнения, особено аеробните, имат отличен ефект върху самочувствието, тъй като спомагат за детоксикацията в тялото, повишават силата и издръжливостта, допринасят за нерво-хормоналният баланс и за оформянето на стройна фигура.

Няма перфектна формула за това колко често и интензивно човек трябва да тренира, за да повлияе на своето самочувствие. Американският колеж по спортна медицина дава някои препоръки:

  • динамична физическа активност от 20 до 60 мин., от три до пет пъти в седмицата.
  • практики за гъвкавост и отпускане (йога и пилатес) най-малко два пъти седмично, а в идеалният случай – всеки ден.

Изследване проведено в Норвегия сочи, че тренировките мога да бъдат важни за подобряването на самочувствието на деца и млади хора.

Влияние на физическите активности върху настроението

Редовните тренировки са превъзходен начин да подобрите настроението си. Правейки упражнения, човек започва да се чувства по-спокоен и пълноценен.

Това усещане се дължи на факта, че при тренировка мозъкът започва да отделя адреналин, серотонин и допамин. Тези естествено произведени химикали влияят благоприятно на настроението и предизвикват чувство на щастие. Като допълнение към това приятно усещане, след тренировка обикновено се поражда чувство на удовлетвореност и дълбоко мускулно отпускане.

Сама по себе си физическата активност не е призната като метод за лечение на депресия и лошо настроение. Но има множество изследвания, които показват, че редовното практикуване на упражнения подобрява настроението и спомага за преодоляване на състоянието на депресия. Дори някои хора, които не се повлияват добре от антидепресанти, показват подобрение на настроението след физически упражнения.

Йога определено е един от най-ефективните методи за справяне със състоянията на депресия, лошо настроение и чувство на тревожност. Тя спомага за намаляването на стреса, отпуска мускулното напрежение и влияе върху био-химичният баланс в тялото, които отговаря за нивата на енергия и настроението.

Ето списък на най-лесно приложимите физически активности, които подобряват настроението и повлияват добре депресивни състояния :

  • Каране на колело в природата
  • Танци
  • Разходка в природата
  • Плуване в естествени водоизточници
  • Работа в градината
  • Аеробика
  • Джогинг
  • Колективни спортове

Колективните спортове могат да бъдат особено ефективни при депресивни състояния, поради социалната подкрепа, която обикновено съотборниците оказват. Това може да стане също така ако тренирате с близък приятел.

Какъвто и вид тренировка да избере, уверете се, че тя е съобразена с вашето физическо и психично състояние. Не забравяйте, че каквито и физическите активности да практикувате, те трябва да Ви доставят наслада и удовлетворение.

Източник: https://vitarama.bg

Други интересни статии, които подбрахме специално за Вас:

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Close