Емоционална нестабилност: Защо всички дни са различни

Ако емоционалната ви нестабилност трае дълго, трябва да потърсите помощ от специалист.

Състоянието на емоционална нестабилност включва върхове и спадове в състоянието на ума, от които страдате от време на време.

В повечето случаи може да знаете каква е причината за внезапната тъга, радост или безразличие.

Преди всичко е важно да изясним нещо: съществуват много различни видове емоционална нестабилност.

Без съмнение, има вид сериозно разстройство на личността, при което върховете и спадовете са хаотични и разрушителни. То може да се превърне в сложна невроза, за която е необходимо адекватно психологическо лечение.

В днешната статия искаме да се фокусираме върху друг нюанс от спектъра – емоционалната нестабилност, която трае кратко и не е толкова силна. Именно нея са изпитвали повечето от нас в някакъв момент.

Тя не е задължително клиничен проблем, но понякога изглежда сякаш черен облак закрива слънцето и се появяват сенки, по-големи от всякога. Може да се чувствате сякаш нещо вътре във вас се е променило, без да знаете защо. 

Ето какво може да направите.

Емоционална нестабилност: какво може да я причини:

Има хора, които винаги изглеждат нестабилни. Понякога всичко върви толкова добре, а друг път всеки проект, с който се заемат, се разпада, защото са променили мнението си.

Този тип личности винаги са в противоречие. Може да е трудно да им се доверите и да се справите с тях. Освен това съжителството с тях може да се сравни с возене на влакче в увеселителен парк. Всичко е върхове и спадове.

Ако оставим настрана личностните профили и клиничните проблеми, нека видим защо вие може да сте изпитвали подобни проблеми понякога.   

Ниско самочувствие

Всички са минали през сложни и деликатни времена. Понякога връзка, изпълнена с такива възходи и падения, може да доведе до емоционална зависимост.  

Важно е да знаете, че човек, който е много привързан към партньора си, защото се чувства като жертва, може в крайна сметка да развие ниско самочувствие. Това се случва много често и обикновено води до емоционална нестабилност.

  • Ще има случаи, когато ще си казвате, че обичате партньора си и другите хора в живота си, но се чувствате ядосани и разочаровани, просто защото сте нещастни.

Скрита депресия

Както обясняват специалистите, много хора днес – особено мъже – преминават през депресия, без да бъдат диагностицирани.

За тях е много по-трудно да се разкрият и да потърсят помощ, затова те преживяват своите проблеми и тъмнина мълчаливо.

Скритата депресия може да се проявява чрез следните симптоми:

  • Емоционална нестабилност
  • Лошо настроение
  • Апатия
  • Умора
  • Негативни мисли

Стрес всеки ден

Това без съмнение е най-честата причина за емоционална нестабилност. Външният натиск и начинът, по който се справяте със стресови ситуации, със сигурност ще повлияят на настроението ви.

Ще има дни, когато можете да се справите с всичко. Но ще има и дни, когато всичко ще ви идва в повече. 

Хормонални промени

Предменструалният синдром обикновено причинява някои емоционални промени. Трябва да споменем обаче, че тези промени в настроението засягат интензивно само 10% от жените. 

Генетика

Имаме много повече информация за химията в мозъка, отколкото преди, която показва, че генетиката може да изиграе важна роля в развитието на този проблем. 

  • Учените са установили промени в нивата на някои невротрансмитери, като серотонин, които участват в регулирането на настроението и емоциите.
  • В тези случаи и всеки път, когато емоционална нестабилност е толкова силна, че засяга качеството ви на живот, е важно да получите най-подходящото лечение.

Как да се справим с емоционалната нестабилност:

На първо място трябва да разберете, че всеки има добри и лоши дни. Още повече, че е нормално през целия ден да преживявате малки спадове в настроението и скоро да се възстановите.

Хората не са роботи. Ние сме емоционални същества, които реагират по различен начин на дразнители, в зависимост от момента.

Ще има дни, когато ще сте разтревожени и по-уязвими, а друг път ще сте неочаквано мотивирани и способни да понесете всичко.

Мозъкът ви винаги ще се опитва да ви защитава по време на тези стресови ситуации, така че се опитайте да приложите следните стратегии:

  • Отпуснете ума си, блокирайте негативизма и правете упражнения. Отидете на поход, карайте колело, рисувайте, разходете се по плажа или в гората…
  • Говорете със себе си. Грижете се за нуждите си и разберете какво има влияние над ума ви.
  • Разкрийте се пред някой, който ви разбира. Обяснете как се чувствате и споделете момент на отпускане с този човек. Ще ви се стори много пречистващо.

Източник: https://zdraveikrasota.bg

Коментирайте статията
Close

Send this to a friend