50 научни факта за това как ни влияят цветовете

Знаехте ли, че синьото ни предразполага да харчим повече пари?

Тук можете да прочетете 50 научно-базирани изследвания за цветовете, тяхното въздействие и значение.

Факт 1: Червеното, оранжевото и жълтото провокират така наречените активни емоции и физическа възбуда. Противоположни са им пасивните емоции, които съдържат уравновесеност.

(Clarke and Costall, 2008)

Факт 2: Синьото обикновено се асоциира с ниски нива на тревожност, със спокойствие и комфорт.

(Wexner, 1954)

Факт 3: Жълтото се свързва с щастието поради приликата си със слънцето и лятото.

(Kaya and Epps, 2004)

Факт 4: Червеното има свойството да провокира повече безпокойство от синьото.

Въздейства на реакцията, когато потребителят трябва да изчака нещо да се случи или свали. На тези, които получават син екран, докато чакат свалянето на файл, времето
им се струва по-кратко, отколкото на тези, които чакат пред червен екран.

(Gorn, 2004)

Факт 5: Друго изследване пък стига до строго доказателство, че на черното се гледа
като на предизвикателно и не се асоциира с думи като „нежен“, „спокоен“, „радостен“.

(Murray, 1957)

 

Факт 6: Има ли определени цветове, които бихме могли да наречем оптимистични?

Съществуват два експеримента (или поне ние знаем за толкова), които доказват въздействието на розово-зеления фон върху емоциите на хората. Той предизвиква повече усмихнати лица и намаля броя на тъжните. За сравнение: сивото служи като неутрален цвят.

(Gil and Le Bigot, 2014)

Факт 7: Както музиката, така и цветовете предават емоционални усещания.

Науката е доказала, че съществува връзка между музиката и избора на цветовете. Слушането на бърза музика ражда по-наситени и светли, жълтеникави тонове.

От друга страна бавната минорна музика води до избор на противоположната палитра от багри – по-ненаситени, тъмни и синкави.

(Palmer et al, 2013)

Факт 8: Опитите, проведени да установят вкусово-цветовите усещания, стигат до следните категорични  изводи: черното и лилавото/виолетовото създават чувството за нещо горчиво.

Соленото се асоциира с белия цвят, а понякога и със синия. Киселото изглежда като жълто или като зелено. А сладкото пък от своя страна се свързва с розовото или с червеното.

(Spence et al, 2015)

Факт 9: Нали не мислите, че ще пропуснем ароматите?

Те също имат отношение към цветовете. Или пък цветовете към тях.

През 2014-та е проведено прочуване между различни култури, което наблюдава следните закономерности: плодовия аромат се свързва отново с розово или червено, докато миризмата на остаряло и мухлясало е по-скоро асоциирана с кафяво или оранжево.

(Levitan et al, 2014)

Факт 10: При приматите червеното увеличава привличането на мъжкия към женския индивид.

По този повод провеждат 5 изследвания, които да докажат същия ефект при човешкия вид. Червеното в комбинация с други цветове кара мъжа да вижда жената като по-привлекателна.

(Elliot and Niesta, 2008)

Факт 11: Теорията за екологичната валентност твърди, че хората харесват цветовете до степента, до която харесват обектите, които мислено асоциират с тези цветове.

Ще дадем пример със синьото и кафявото. Синьото е харесвано, защото е свързано с цвета на чистото небе, а кафявото – не толкова, заради приликата си с цвят на гнила храна.

(Palmer and Schloss, 2010)

Факт 12: Чудите ли се как децата възприемат цветовете?

Доказано е, че те свързват червеното с любовта или гнева, докато черното предизвиква у тях асоциации със смъртта. Бялото пък е цветът, който най-често се определя като цвят на честността от малчуганите.

(Byrnes, 1983)

Факт 13: Студените цветовете бяло, розово, червено, жълто, синьо, лилаво, зелено предизвиквали повече позитивни отзиви от по-тъмни цветове (кафяво, черно, сиво).

Положителните отклици били класифицирани в 4 категории: щастие, вълнение, спокойствие и позитивност. Негативните се разделят на неспокойствие, скука, тъга или отхвърляне.

(Hemphill, 1996)

 

Факт 14: През 2008г. било направено заключението, че възрастните и децата в предучилищна възраст свързват определени цветове с букви по два основни начина.

Първият – формата на буквата наподобява цвета. Вторият – били са научени да ги свързват.

Буквата X се свързва с черното по първия начин, а буквата А с червеното – по втория.

(Spector and Maurer, 2008)

Факт 16: Няколко експеримента показват, че обичайното разделение на цветовете
по полове (например, розово за момичета и синьо за момчетата) влияе на детското възпитание и може да активира стереотипни възприятия за в бъдеще.

Освен това въздейства на възприемането на мъжа и жената като цел. Този феномен се наблюдава въпреки усилията да бъдат изкоренени стереотипите и дискриминацията.

(Cunningham and Macrae, 2011)

Факт 17: Когато става въпрос за шампоани, трябва да знаете какво означава
всяка от следните двойки „цвят – функция на продукта“. Ето ги и тях:

  • Червено – лечение с горещи масла
  • Жълто – за блестяща и лъскава коса
  • Зелено – с билкови екстракти
  • Синьо – дълбоко почистване на косата
  • Лилаво – успокояващ шампоан
  • Черно – антисептичен продукт
  • Бяло – против пърхот

(Ya-Hsien Ko, 2011)

Факт 18: Учени използвали снимки, за да изследват ефекта от цветовете на облеклото.

Разделили хората на такива, които оценят цвета върху другите, и на такива, които го носят.

Оценили, че психологическото влияние, което оказва цвета на този, който го носи, е поне толкова голямо, колкото върху този, който го наблюдава отстрани.

Освен всичко останало цветът на облеклото ви може да има отношение към това как
другите оценяват вашата привлекателност. Изложените резултати са в подкрепа на
идеята, че цветовете могат да влияят на междуличностните отношения.

(Roberts et. al, 2010)

 

Факт 19: Серия от изследвания с два типа задачи демонстрира, че червеното (за разлика от  синьото) може да подобри изпълнението на детайлно-ориентирани (некреативни) мисловни процеси.

Синьото подобрява представянето при креативните задачи.

Докато участниците изпълнявали двата типа задачи, синьото и червеното последователно били заредени като фон на екраните на компютрите им.

(Mehta and Zhu, 2009)

Факт 20: Съвместно с изследване номер 11, учените откриват връзка между политическите партии и предпочитаните от привържениците им цветове във важните политически дни.

В нормалните не-изборни дни, републиканците и демократите имат еднакви предпочитания към републиканското червено. Оказва се, че републиканците дори избират по-често демократическото синьо отколкото го правят противниците им.

В деня на изборите обаче, когато привържениците държат да покажат принадлежност, тези предпочитания се променят рязко, за да се доближат до характерните за партиите цветове.

(Schloss and Palmer, 2014)

Факт 21: Изследователи от Илинойския университет откриват, че жълтото, бялото и сивото са свързани със слабостта, докато червеното и черното – със силата.

Черното и сивото са пасивни, докато червеното е активен цвят.

(Adams and Osgood, 1973)

 

Факт 22: 98 колежани били изследвани, за да се стигне до извода, че зеленото е цвят, който предизвиква позитивни емоции като спокойствие и комфорт, защото напомня за природата.

Жълтозеленото е цветът, който предизвиква най-малко позитивни отклици, заради приликата си с повърнато и защото извиква чувство за болест и отвращение.

(Kaya and Epps, 2004)

Факт 23: Следващия път, когато ви се наложи да се явявате на важен тест (напр. IQ тест)
не ви препоръчваме да наблюдавате нещо червено известно време преди явяването. Доказано е, че този цвят е способен да намали производителността при този род задачи.

(Elliot et al., 2007)

Факт 24: Проучване, проведено на ниво пол, доказва, че цветът е много важен за жените, когато става въпрос за избор на дрехи, чанти, шапки, бански и цвят на къщата.

При мъжете цветът е по-важен, когато става въпрос за продукти от сорта на дигитални камери, бонбони, системи за игри, напитки, паста за зъби и вода за уста.

(Okan, 2013)

Факт 25: Изследване върху персоналността на марката и цветовете на логото в модната индустрия открива, че сините лога вдъхват компетентност (увереност, корпоративност, надеждност).

Зелените лога пък излъчват удобство, здравина и мъжественост.

Ако изберете лилаво за цвят на логото си, трябва да имате предвид, че то е цвета на изтънчеността и включва в себе си черти на женственост, блясък и чар.

(Ridgway and Myers, 2014)

Факт 26: Анализирайки изборите за цвят на автопортрет сред 233-ма участници се оказва, че предразположението към депресия си проличава от избора на цветовете за лицето.

Тези, които са по-предразположени към депресия, избират по-тъмни цветове за лицата си.

(Wu et al., 2009)

Факт 27: За да помогнат на фотографите и дизайнерите, тайвански учени правят проучване, което да открие как психологичните фактори (свързани с цвета) играят различна роля в различните категории изображения. Откриват, че доброто възприятие на цвета играе по-важна роля в пейзажите, докато цветовата хармония – в изображенията на храна и растения.

(Shing-Sheng and Po-Sung, 2010)

Факт 28: В проучване за цветовете на интериора и характера на купуването, изследователите откриват, че зеленият цвят в магазина оказва положително влияние върху поръчката на продукти. Времето, прекарано в магазина, се възприема добре, когато има условия на мека светлина, но не и когато обстановката е с преобладаващ червен цвят.

(Barli et al., 2012

Факт 29: 1095 датчани били анкетирани за своите цветови предпочитания.

Черното доминирало като любим цвят при облеклото, особено при жените (40%), докато
по-голямата част от мъжете предпочели синьото (27%). За интериора повечето участници предпочитат бялото. Относно настроенията, анкетираните направили следното разделение:

  • бялото – за тишина или възможност за съсредоточаване;
  • червено – за моментите, когато са пълни с енергия,

За креативните моменти се оказва, че нямали цветови предпочитания.

(Bakker et al., 2015)

Факт 30: Няколко групички в 8 различни държави били проучени с цел да се види как възприемат комбинации от двойки цветове. Наблюдаваните жени предпочитали двойки с висока яркост или с ниска наситеност, за разлика от проучените мъже.

Участниците, които се занимават по някакъв начин с дизайн, предпочитат цветове
с ниска наситеност или комбинации, които съдържат цветове с еднакви оттенъци,
за разлика от участниците, които не са се занимавали с дизайн.

По-старите пък предпочитат цветови двойки с по-висока яркост и наситеност.

(Out et al., 2012)

Факт 31: Червеното действа на сексуалността, а черното привлича, защото се смята за модерно.

(Pazda et al., 2014)

Факт 32: Резултатите от проучване показали, че хората оценяват ситуацията като спокойна, когато ги заобикалят бледи цветове – бледо червени, бледо сини или бледо жълти стени.

  • Скоростта на четене пък се подобрявала в условия на ярки цветове.
  • Сърцето бие по-силно, когато сме заобиколени от червени и жълти цветове.
  • Синьото увеличава спокойствието доста повече, сравнено с други цветове.

(Al-Ayash et al., 2016)

Факт 33: Старите хора не харесват нюансите на сивото толкова, колкото младите.

Гледайки ги като самостоятелни цветове, бялото, черното и техните нюанси пак не са толкова харесвани от по-възрастните участници в направените проучвания.

(Ou et al., 2012)

Факт 34: Изучавайки влиянието на наситеността върху визуалния комфорт, група от учени открили, че колкото по-малко наситена е една картина, толкова е по-приятна за очите.

Тоест насищането, когато е в по-висока степен, причинява визуален дискомфорт.

(Sagawa, 1999)

Факт 35: Серия от експерименти опитва да анализира връзката между цвят и аромат.

Флоралните аромати предизвикват асоциации с топлите цветове. Свежите са свързани със студените. Колкото по-топли са нюансите, толкова по-близки стават с флоралните мотиви.

(Kim 2013)

Факт 36: Що се отнася до био-психологическите ефекти от цвета, синьото възбужда симпатиковата нервна система и увеличава притока на кръв в спокойно състояние.

Много хора пък доказано се успокояват при вида на лилавия цвят.

(Kido, 2000)

Факт 37: Знаете ли каква роля играе цветът, когато говорим за храна?

Оказва се, че при купувачите на доматено пюре се оказва, че цветът на опаковката и името на марката изиграват много по-важна роля отколкото аромата или вкуса на пюрето.

Докато участниците дегустират се оказва, че цветът и марката влияят не само на хедонистичната оценка. Те оказват въздействие и на сетивното възприятие.

(Monaco et al., 2003)

Факт 38: Проучване върху цвета на заобикалящата среда, прави изводите, че повече продажби на дребно се осъществяват в синя, а не в червена обстановка.

Повече покупки, по-малко отлагания на покупката и силно желание за пазаруване се създават, когато средата, в която се пазарува, е с преобладаващи сини нюанси.

(Bellizzi and Hite, 1992)

Факт 39: Да анализираме имената на цветовете. Факт, базиран на проучване е, че името на цвета може да продиктува начина, по който хората възприемат определени продукти.

Хората се заинтригуват повече от непознати имена като „синя мъгла“ или „алпийски сняг“, защото ги предизвикват да открият причината за кръщаването на цвета по този начин.

Това търсене завършва с придаване на повече позитиви на продукта с въпросния цвят.

(Miller et al., 2005)

Факт 40: Когато са попитани за цветовете, които се свързват с качествата на дадена марка, отговорилите асоциират стабилността със синьо и кафяво. За забавата и енергията оставили жълтия цвят, а пък на вълнението пък придавали лилави или червени нюанси.

(Hynes, 2009)

 

Факт 41: Анализите показват, че червеното, оранжевото и жълтото са свързани с извиращата жизнерадост. Комбинацията от червено, жълто-зелено и лилаво създават усещане за враждебност, а лилавото, сивото и черното имат връзка с асоциалното поведение.

(Aaronson, 1970)

Факт 42: Изследването върху структурата и цвета на уебсайтовете показва, че тези със сини нюанси, средна яркост и висока наситеност получават най-висок рейтинг и посещаемост.

(Seckler et al., 2015)

Факт 43: Канадски учени установили, че цветът на уеб сайта увеличава или намаля възприемането му като достоверен и надежден, затова трябва да се избира внимателно.

(Cyr et al., 2010)

Факт 44: Ако изберете да оцветите сайта си в комбинация от студени цветове (синьо – светло синьо), това ще увеличи рейтинга ви повече, отколкото ако изберете топли цветове.

(Coursaris et al., 2008)

Факт 45: Банковите подотраслови пространства с топли и светли цветове получават повече положителни резултати, що се отнася до впечатление и идентичност.

(Tantanatewin and Inkarojrit, 2016)

Факт 46: Червеният цвят и червената светлина ускоряват спирането в движение. Освен това активират чувството за наближаващата заплаха. Този феномен може и е добре да се вземе предвид, когато имаме работа с  двигателни задачи, които изискват онлайн управление.

(Williams et al., 2011)

Факт 47: Цветът може да влияе на начина, по който възприемаме лицата.

Френски изследователи откриват, че портрет, направен на червен фон, има повече негативни възприятия, отколкото ако е направен на зелен, без значение дали позира мъж или жена.

(Gil and Le Bigot, 2015)

Факт 48: Цветът и емоцията в комбинация може да създадат различни ефекти. Когато жена види горд мъж, червеният цвят може да увеличи възприемането му като атрактивен.

Когато обаче си личи, че мъжът е срамежлив, червеният цвят намаля атрактивността му.

(Buechner et al., 2014)

Факт 49: Червеното е цвят, който навява асоциации на враждебно отношение.

Скорошно проучване на личността и цветовите предпочитания заключва, че червеният цвят е толкова по-предпочитан, колкото по-голяма е враждебността между личностите.

Освен това враждебните хора са по-склонни да забелязват този цвят. Има връзка
между предпочитанията за цвят и взимането на враждебни социални решения.

(Fetterman and Liu, 2015)

Факт 50: На последно място, група изследователи откриват, че асоциациите, които носят цветовете у себе си, от една страна са зависими от контекста, в който ги разглеждаме.

Това не означава, че горните факти не са приложими или валидни. Важното е да се разграничат универсалните асоциации от тези, които се определят от даден контекст