10 научно доказани начина за справяне със стреса

196

Полезни съвети, базирани на различни проучвания.

Стресът е един от най-големите проблеми на съвременното забързано общество. А работата под напрежение и стрес води до вземане на прибързани, импулсивни и в повечето случаи лоши решения. За да се защитим или преодолеем това състояние, не винаги е нужно много. Предлагаме ви няколко лесни и същевременно ефективни техники за справяне със стреса, които имат научно доказан ефект.

1. Пишете на ръка. Споделянето на собствените ни мисли на хартия има невероятно въздействие върху емоционалното ни състояние, твърдят психолози от университета „Карнеги Мелън” в Питсбърг, САЩ. Ефектът е още по-силен, ако темата е свързано с най-ценните за нас неща (семейство, приятели и т.н.).

2. Не правете нищо в рамките на 10 минути. Във форума TED Анди Пъдикомб, бивш будистки монах и съосновател на проекта Headspace, предлага една много лесна техника за справяне със стреса: „Засечете 10 минути и не правете нищо, за да успокоите ума си. Фокусирайте се върху настоящия момент“.

3. Обградете се със зеленина. Аранжирането на работното пространство със стайни растения може да намали стреса с до 60% и увеличи производителността с до 30 на сто, показва проучване на  д-р Фрейзър Торпу  от Университета по технологии в Сидни. Летливите органични съединения (Volatile Organic Compounds,VOCs), които се излъчват от най-обикновени продукти в офиса могат да предизвикат главоболие, загуба на концентрация и проблеми с очите, носа и гърлото. Растенията могат да намалят с 80% VOCs и с до 25% емисиите на въглероден двуокис, така че носят значителни ползи за здравето.

4. Пробвайте акупунктура. Акупунктурата е отлично средство за лечение на хроничния стрес, доказа изследване, публикуванo в списание Experimental Biology and Medicine. Терапията намалява нивата на протеина, свързан с хроничния стрес.

5. Пийте бира. Пивото да се препоръчва като един от най-ефикасните натурални антидепресанти. Хмелът редуцира стреса и увеличава нивото на ендорфин (хормонът на щастието).

6. Прочетете нещо или слушайте музика.  Според изследване на британски психолози най-силен ефект върху намаляването на стреса от различните начини за разтоварване, имат четенето и слушането на музика (намаляват нивата на стрес с 61%). Макар и с по-слаб ефект, помагат още изпиването на чаша чай или кафе, разходката и видеоигрите.

7. Практикувайте йога. Според изследванията заниманията с йога не само развиват гъвкавостта и мускулната сила, но и подобряват концентрацията и намаляват безпокойството, предизвикано от съпътстващия стрес.

8. Хапнете нещо против стрес. Има редица храни с научно доказани свойства да намаляват стреса. Сред тях са черен шоколад, бадеми, броколи, риба, мляко, пъпеш, телешко, боровинки, суши и др.

9. Движете се. Редовните упражнения и физическата активност е едно от най-добрите средства за превенция на стреса.

10. Вземете си домашен любимец. Отдавна е доказано, че котките и кучетата могат да подобряват настроението на стопаните си. Проучванията показват, че хората които имат домашен любимец, е по-малко вероятно да страдат от депресия. Доказано е също, че котките и кучетата могат да контролират резките промени в кръвното налягане при стрес и напрежение.

Други интересни статии, които подбрахме специално за Вас:

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Close