Как да слушаме музика и тишина – методът Монтесори

Методът Монтесори предлага много подходи за развитие на вниманието и възприятията. Детските градини, които работят с него, ги използват за развитие на слуха, обонянието и на вкусовите рецептори. И те спокойно могат да се прилагат у дома.

Ето няколко игри, които помагат за развитие на слуха. Те насочват детето към различни видови звуци и то се стреми да определи от къде идват.

Стар фасул (за деца от 1,5 до около 4 години)

Вземете стъклена или керамична купа и я напълнете до половината с фасул. Нека детето да гребе с лъжица и да изсипва зърната от високо – при падането бобчетата издават приятен звук.

Или пък да лови и пуска зрънцата едно по едно в купата. Ако някое падне в страни, му покажете как да го прибере при останалите. Наблюдавайте детето да не пъхне някое зърно в носа или ухото си.

„Пееща“ кутия (за от 3 до 6 г.)

Това упражнение ще помогне на малчугана да развие способностите си да различава звуковете с помощта на няколко кутии. Може да приспособите празна кутия от дърво, пластмаса или стъкло. Важното е да не е прозрачна, за да не се вижда съдържанието. И да издава силен звук, когато в нея поставим някакъв предмет.

Добре да си набавим повече непрозрачни кутии – ще ни трябват 6 в един цвят и 6 в друг. Напълнете ги с грах, ориз, пясък, царевица. И детето трябва да съчетае кутии от един цвят с тези от друг. Критерият е да събере две, които издават еднакъв звук.

Игра на тишина (за деца от 2 до 6 г.)

 

Играта ще стимулира детето да оцени тишината. Защото, когато мълчим, ние по-добре възприемаме целия свят. Тази игра развива чувството за самодисциплина и ред.

За да започне играта, позвънете с малко звънче. Или дайте знак, като плеснете с ръце. В този момент детето трябва да остави всичко, с което се е занимавало до този момент, да седне, да затвори очи и да замръзне неподвижно.

Нека да остане така, докато много тихо, почти шептейки, не го повикате по име. И когато чуе името си, трябва мълчаливо да дойде до вас. Правилата на играта могат да се променят така, че винаги да стимулирате детето да се придвижи до вас.

Първоначално то едва ли ще успее да стои неподвижно и в мълчание повече от 30 секунди. Постепенно обаче ще се научи да се отпуска, да се вслушва в тишината – може дори и да му хареса. Ако му допадне, превърнете играта в ежедневен ритуал.

Друг вариант е да накарате малчугана да затвори очи, а вие да описвате нещо, което той трябва да си представи. Например: „Сега ще преминем през реката. Потапяме крак във водата. Олеле, колко е студена.“

Снимка: Shutterstock

Да слуша музика (за възраст между 1,5 и 6 г.)

Музикалните игри са забавни за детето. То може да припява заедно с вас, може да отмерва такта с ръка, може да се движи из стаята или да танцува. Научете детето да разпознава звука на различните музикални инструменти, които звучат в момента.

Нека има под ръка свои инструменти, които да използва – маракаси, ксилофон, барабан, хармоника.

В тази възраст детето е възприемчиво и музикалният му слух се развива бързо – то проявява естествен интерес към мелодията, ритмите и тоновете.

Мона Василева, по материали на „Енциклопедия Монтесори”

Източник: https://www.noviteroditeli.bg/