КАК ЧРЕЗ БЛАГОДАРНОСТ ДА ПОСТИГНЕМ ХАРМОНИЯ, ЗДРАВЕ И ЩАСТИЕ

Още от деца са ни учили колко е важна благодарността и са ни възпитавали да я изразяваме чрез определени фрази, жестове на учтивост или мълчаливо доверие към по-висша сила. В някои случаи е лесно да изразим своята благодарност, особено когато съдбата е била благосклонна към нас или някой ни е направил мил жест. Но какво се случва, когато действието не е толкова директно?

Не трябва ли да сме благодарни за всяка случка в нашия живот? Дори и за тези ситуации, които са били изключително трудни или за предизвикателствата, които ни дават възможност да израснем и да се учим както самостоятелно, така и с нашите спътници? Не е ли фактът, че сме живи и здрави и четем тази статия, нещо, за което да сме благодарни?

Истинска прошка е, когато кажеш „благодаря“ за придобития опит.”

Опра Уинфри

Според някои проучвания благодарността, когато е искрена и откровено изразена, може да има положително влияние върху показателите на сърцето и мозъчната дейност. Д-р. П. Мурали Дорейсуоми, ръководител н отдела по биологична физиология към медицинския Център на Университета Дюк, подчертава в публикация на Ей Би Си Нюз (1), че благодарността влияе на:

  • Невротрансмитерите на настроението
  • Репродуктивните хормони
  • Хормоните, свързани със социалните взаимоотношения
  • Когнитивните невротрансмитери и такива, свързани с центъра на удоволствието
  • Имунната система
  • Хормоните на стреса
  • Сърдечния ритъм и ЕЕГ
  • Кръвното налягане
  • Кръвната захар

Ако (благодарността) беше лекарство, щеше да е най-добре продаваният продукт в света за поддръжка на здравословното състояние на всички органи и системи.”

Д-р. П. Мурали Дорейсуоми

Благодарността повлиява тези функции основно чрез отделянето на допамин, като основна реакция на мозъка в състояние на благодарност. Допаминът има положително въздействие върху настроението и емоционалния баланс. (1) Когато благодарността стане част от нашия живот, ние свикваме да се фокусираме повече върху положителните, отколкото върху отрицателните събития, предизвиквайки отделянето на още повече допамин, съответно предоставяйки на тялото си още повече от това лекарство.

Проучване №1 – Няколко конкретни изречения

В едно проучване участниците са били разделени на три групи като всички били помолени да пишат по няколко изречения всяка седмица. На първата група е било казано да пишат за нещата, които са им се случили през седмицата, но само тези, за които са изпитали благодарност. На втората група било казано да се фокусират върху нещата, които ги дразнят или ядосват. А на третата, контролна група, казали да пишат за нещата, които ги впечатляват, без значение дали това е по положителен или отрицателен начин.

Чрез проучването, проведено от д-р Робърт А. Емънс от Университета Дейвис в Калифорния и и д-р Майкъл E. МакКулъх от Университета в Маями, стигат до заключението, че тези, които писали за благодарността се чувствали много по-добре и били по оптимистично настроени за бъдещето си. (2)

Проучване 2 – Писмо на благодарност

Второ проучване, проведено сред 411 участници от Д-р Мартин E. П. Селигман, психолог в Университета на Пенсилвания, включва контролирано писане, базирано на паметта. Една от задачите в проучването включва писане на „Писмо на благодарност“ до някой, на когото участниците чувстват, че не са имали възможността да благодарят. Усещането за щастие се увеличило драстично след изпълнението на задачата и имало дълготрайно влияние върху психиката по отношение на благодарността. (2)

Може би не вярвате в тази закономерност?

Разбира се, проучванията от този тип не могат да бъдат категорични поради природата на тематиката, която е различна от класическите научни експерименти, но въпреки това резултатите са интересни. Независимо дали им вярвате, това си е ваше решение, но все пак е трудно да се отрече, че съществува някаква връзка между благодарността и положителното настроение.

Помислете все пак за примери от вашия живот. Не сте ли забелязали, че понякога позитивните и негативните ситуации са свързани помежду си?

Как да се настроим за благодарност

Е, как все пак да се настроим за истинска благодарност? Добър начин да превърнеш благодарността в свое ежедневно състояние, е чрез медитация и водене на дневник. Най-доброто средство е, може би, медитацията, тъй като позволява да се види цялата ситуация отстрани, освен това успокоява и позволява да се погледне на живота по един мирен и позитивен начин. В момента на събитието емоцията може да е малко по-силна, а често дори и прекалено силна, но когато човек в последствие погледне назад – независимо дали е след няколко часа, няколко дни или няколко седмици – разбира защо това е трябвало да се случи и може дори да почувства благодарност за всичко това.

Относно воденето на дневник – не е необходимо всеки ден да вписваме нещата, за които сме благодарни, но е добре да го правим при всяка възможност, без да се задължаваме. Съзнателно или не, резултатът от подобно водене на дневник показва, че може да вписваме или неща, които ни тревожат, или такива, за които наистина се чувстваме благодарни. И все пак записването на хартия помага да се сортират и да се анализират нещата, което в крайна сметка ще доведе повече до чувство на благодарност за това, което ни се случва в живота, отколкото до позитивни или негативни промени в настроенията, каквито се случват несъзнателно.

Как да БЪДЕМ благодарни

  1. Гледайте на света от гледна точка на благодарността и ще се впечатлите колко прекрасни неща ние приемаме за даденост.
  2. Водете си дневник на благодарността. Не се изисква нищо, освен да пишете по 1-2 неща на ден, които ви карат да се чувствате благодарни.
  3. Ако имате съприкосновение с някого или нещо с негативни характеристики (напр. много е студено в офиса), превърнете го в ума си в позитивно (имам офис със прекрасна гледка).
  4. Благодарността изисква смирение, което според тълковния речник е „скромност и уважение“. Опитайте, дали пък нямате нужда точно от това в живота си.
  5. Правете поне по един комплимент на ден. Може да бъде към човек или може да бъде просто споделяне на възхищението си за нещо с някого. („Колко красиво и тихо е рано сутрин, нали?“).
  6. Когато се окажете в неприятна ситуация, запитайте се: Какво мога да науча от това? Когато се обърна назад към ситуацията, но без емоция, за какво ще изпитвам благодарност?
  7. Обещайте си да не се оплаквате, да не критикувате или клюкарствате за 10 дни. Ако не спазите обета, наложете волята си и продължете да се стараете. Ще забележите колко много енергия отива за негативни мисли и действия.
  8. Изразявайте своето щастие в гласа си, когато говорите с някого по телефона. Независимо дали човекът отсреща реагира с изненада или не, той все пак ще разбере, че цените общуването с него.
  9. Заемете се с някаква кауза, която е важна за вас. Отделете пари или време за някой свой талант. Като се включите в някой клуб от единомислещи, това ще бъде оценено, а и вашите таланти и интереси ще бъдат оценени също така.

Остава само да се захване в ръце и една по една да приложим описаните техники. Все ще има полза или поне със сигурност няма да навреди. А какво по-хубаво от един ценен опит?

Пожелаваме ви успех, приятели! Благодарим ви, че сте с нас!

Превод: Елена Терзиева,

Източник: http://poznanieto.com

Други интересни статии, които подбрахме специално за Вас:
Коментари
Зареждане...
Close